!!!! Information !!!!

MuscleZone er ONLINE

OBS:

Visse dele af dette forum er kun synlige for medlemmer - så opret en konto og udnyt MuscleZone til fulde!

- Vær iøvrigt opmærksom på at jeres første 3 posts skal godkendes af en moderator

Hold den gode tone, ellers vanker der med BAN hammeren...

- The Staff

Muskelaktivering

Er fedt virkelig så slemt? Er 30g protein max pr måltid? Får jeg virkelig sygt pump på af N.O produkter? Find dine svar her.

Muskelaktivering

Postby AnabolicAttitude » Oct 12th, '11, 20:07

Aktiverer fx incline benchpress det øvre bryst mere, eller aktiverer alle brystøvelser hele musklen?

Jeg synes der har været en tendens til at mene at man ikke kan fokusere på fx øvre og nedre brystmuskel.

Jeg har trænet i en del år og er egentlig blevet overbevist af folk herpå og på BH, om at man ikke kan aktivere musklen forskelligt.

Nu sidder jeg så og ser en masse forskellige fitness/bodybuilding instruktører fortælle om forskellige øvelser, der klart giver ekstra på fx øvre bryst ved incline benchpress.

Jeg synes jo at det giver mening at det vil hjælpe på forskellige dele, for hvorfor ellers træne forskellige øvelser, og ikke bare køre flad bænk?

Hvad siger i? Er jeg totalt galt på den?
I will never leave the gym!
AnabolicAttitude
Din vægt: 5kg
Din vægt: 5kg
Progress to next rank:
8%

Re: Muskelaktivering

Postby Brænder-børge » Oct 12th, '11, 20:29

AnabolicAttitude wrote:Aktiverer fx incline benchpress det øvre bryst mere, eller aktiverer alle brystøvelser hele musklen?

Jeg synes der har været en tendens til at mene at man ikke kan fokusere på fx øvre og nedre brystmuskel.

Jeg har trænet i en del år og er egentlig blevet overbevist af folk herpå og på BH, om at man ikke kan aktivere musklen forskelligt.

Nu sidder jeg så og ser en masse forskellige fitness/bodybuilding instruktører fortælle om forskellige øvelser, der klart giver ekstra på fx øvre bryst ved incline benchpress.

Jeg synes jo at det giver mening at det vil hjælpe på forskellige dele, for hvorfor ellers træne forskellige øvelser, og ikke bare køre flad bænk?

Hvad siger i? Er jeg totalt galt på den?

tror bare man kan flytte stress punktet på musklen en smule, men der er vist forskel på hvor godt øvelsen rammer brystet, alt efter om det er incline, flad eller decline
face your fear.

https://www.youtube.com/watch?v=WMUXw8J2Kto
Brænder-børge
Moderator
Moderator

Postby Quadzilla » Oct 12th, '11, 20:31

Mener vist kun det er 10% af belastningen der flyttes over på øvre bryst, men det er jo også en del hvis man er swole :D.
Jeg synes nu også det ville være fucking kedeligt bare at ligge og bænke 25 sæt.. Så jeg træner sgu incline ligemeget hvad :)
Dont get high on your own supply
Quadzilla
Forum Junkie!
Forum Junkie!
Progress to next rank:
8.6%

Postby MøffelBøffel86 » Oct 12th, '11, 20:54

Charles Poliquin skrev en gang at man kan flytte stresset op og ned på sine brystmuskler, men man vil aldrig afskære musklerne.

Det kan således argumenteres at en nybegynder vil have gavn af kun at fokusere på flad bænk. Mangler du så senere hen masse på øvre eller nedre del, så kan fokuset flyttes med en anden øvelses variant.
Baaaah sagt der penguin!
MøffelBøffel86
Din vægt: 20kg
Din vægt: 20kg
Progress to next rank:
92%

Postby HighDude » Oct 13th, '11, 06:13

Personligt kan jeg godt se en forskel på pumpet når jeg bænker incline >< flad bænk. Men tror også det er meeeeeget begrænset hvad man endelig får ud af det :)
HighDude
Forum Junkie!
Forum Junkie!
Progress to next rank:
38.6%

Postby Ultimate » Oct 13th, '11, 08:25

Jeg vil mene at man får noget ud af det eftersom pectoralis major og pectoralis minor er to forskellige musker og pec minor ligger under pec major og hæfter ved skulderen ses meget veludviklet ved svømmere og at pec major endvidere er delt ind i 3 dele pars calvicularis, pars sternocostalis, og pars abdominalis.

Så ja det kan godt betale sig at træne forskellige øvelser
OFF
Ultimate
Din vægt: 1.25kg
Din vægt: 1.25kg
Progress to next rank:
40%

Postby Landet » Oct 13th, '11, 12:07

Man kan godt træne den øverste del af brystet men ikke isolere den. Man træner hele brystmuskulaturen, som er formet som en vifte, og den kan kun trække sig sammen og folde sig ud. man kan fx ikke træne den inderste del og den yderste del af brystet. øverste del kan man godt hvis man flytter stresset højere op (den trækker sig extra sammen øverst på musklen), som ved fx incline benchpress. et godt fif er at holde grebet på stangen, kun lige uden for skulderbredten, så ligger man lidt extra pres oven i, på den øverste del, kig selv på nogen af pro de gør de alle sammen i deres incline. men det er jo på ingen måder nødvendigt at træne incline eller decline hvis brystmusklen ikke er underudviklet endten for oven eller for neden. personligt kører jeg aldrig andet end flad bænk da det ikke er nødvendigt lige for mig.

Quadzilla: ja det er omkring de 10 procent måske lidt mindre. ;D
Folk siger, "Vin er gudernes nektar", men jeg er pænt sikker på, at det er Testosteron
Landet
Din vægt: 2.5kg
Progress to next rank:
42%

Postby Betteskid » Mar 21st, '12, 14:39

Variation er nøgleordet...!

Nu ved vi at kroppen hurtigt tilvender sig monotont bevægelse med samme belastning.
Det jo så en af mange grunde til der findes så mange forskellige øvelser af de forskellige muskelgrupper.
Hvis man kun bruger musklen til en bestemt øvelse, vil musklen hurtig blive god til netop den øvelse og man vil på et tidspunkt have svært ved at give den det chok, som det jo mere eller mindre går ud på når vi snakker om muskelopbygning.
Hvis man varierer mellem forskellige øvelser eller vi kan kalde det forskellige vinkler på hvordan musklen skal arbejde, så vil musklen jo logisk nok styrke sig selv eller "forøge muskelmasse" i de vinkler man bruger dem. Og dermed vil man opnå at chokere musklen mere og give mere støtte til de andre forskellige øvelser. Ja og så vil man ku mærke betydelig mere fremgang end hvis man kun kører flad bænk dag ud og dag ind.

Så konklusionen må vel være, ja ved god variation kan man godt træne forskellige områder af en muskelgruppe;)
Højde 184
Vægt 96+kg
Mål 1xx+kg

En verden af dybe psykedeliske undertoner_______/
Betteskid
Progress to next rank:
30%

Return to Myter