!!!! Information !!!!

MuscleZone er ONLINE

OBS:

Visse dele af dette forum er kun synlige for medlemmer - så opret en konto og udnyt MuscleZone til fulde!

- Vær iøvrigt opmærksom på at jeres første 3 posts skal godkendes af en moderator

Hold den gode tone, ellers vanker der med BAN hammeren...

- The Staff

Øm/ondt - oversiden af underarmen. Seneskade?

Dine erfaringer er til gavn for andre!

Øm/ondt - oversiden af underarmen. Seneskade?

Postby Undertaker! » Apr 5th, '20, 18:25

Et par dage inden centrene lukkede, d 13 fik jeg en smerte da jeg trænede. Oversiden af underarmen, self der hvor musklen er (der hvor armen knækker) Det var så det.

Nu fandt jeg et gym for 4 dage siden og sidder pt med ømhed, nogle kalder det vel smerter som det reelt nok er. Det kom snigende i går.

Efter hvad jeg kan læse på nettet så er det overbelastning, forkert træning. Rettere sagt senelidelse. Jeg træner ikke forkert, men jeg smadrer mig selv til til træning, altid gjort. Aldrig haft problemer med det før. Faktisk aldrig haft en skade, hvor jeg nok burde have haft 10.

Sakset fra Netdoktor

Hvordan behandles senelidelser?
Der er forskellige former for behandling af senelidelser:

Ro og hvile: Den vigtigste behandling i den første uge af en akut betændelse omkring senerne er, at senen og det led, som senen bevæger, holdes i ro. I nogle tilfælde opnås dette kun ved brug af en støttebandage som for eksempel en håndledsbandage. Håndledsbandagerne skal især om muligt bruges i forbindelse med manuelt arbejde. Man bør som regel tage skinnerne af om natten, med mindre man har natlige smerter. I løbet af dagen bør man også tage skinnen af et par gange, for at man kan bevæge håndleddet igennem. Efter et par uger bør man se, om man ikke kan klare sig uden, men nogle har glæde af bandagen i måneder.

Medicin: Smertestillende, såkaldt anti-inflammatorisk medicin af typen NSAID er ofte effektivt. Det virker desuden dæmpende på betændelsen i seneskeden.

Binyrebarkhormon-indsprøjtning: Ved moderat til svær betændelse omkring senen kan en indsprøjtning med et betændelsesdæmpende stof (binyrebarkhormon) få symptomerne i ro. Ved den kroniske senebetændelse er effekten af indsprøjtninger ofte mindre, og der kommer ofte tilbagefald efter 1-2 måneder. Hvis der er meget arvæv omkring senerne, kan indsprøjtninger også have effekt, men også her ses hyppigt tilbagefald.

Operation: Man opererer ofte den inflammation/fortykkelse på fingrenes "bøjesener", der fører til en såkaldt "springfinger". Ud over dette er man meget tilbageholdende med operation.

Styrketræning: Styrke- og udholdenhedstræning af de omkringliggende muskler og sener uden belastning af den syge sene kan være med til at forebygge overbelastninger af den syge sene. Forsigtig optræning af den skadede muskel og sene kan også være med til at hindre tilbagefald. Man skal dog være opmærksom på, at smerten fra senen ikke må forværres i dagene efter træningen. Ofte vil det være nødvendig med hjælp fra ergoterapeut, læge eller fysioterapeut til at tilrettelægge og justere et træningsprogram.
----------------------------------------------------------------

Okay så. Jeg er ikk i tvivl om hvad det skyldes.

Jeg skriver for og høre hvad I har af råd, udover den utålige pause jeg skal igennem.

Skaden blussede op efter cirka 18 dage uden hardcore træning. Armstrækninger og lidt dips her og der, anser jeg ikke som rigtig træning.

Jeg får alle de nødvendige mineraler/vitaminer/fiskeolie. Kosten kan ikk optimeres mere end den er pt.

I artiklen står der man muligvis kan få NSAID ved lægen. Nogen der har prøvet? Som jeg forstår det, så det som en panodil til senelidelse. Smerte er jeg ligeglad med.

Ellers egne erfaringer og hvilke tilskud, pause, alt hvad der kan gøres - vil jeg gøre.
SQUAT ! OR DIE !
Undertaker!
Bodybuilder in Making!
Bodybuilder in Making!
Progress to next rank:
60%

Re: Øm/ondt - oversiden af underarmen. Seneskade?

Postby Undertaker! » Apr 6th, '20, 09:23

´NSAID til systemisk brug virker smertestillende, febernedsættende og antiinflammatorisk, dvs. dæmpende på betændelseslignende symptomer i muskler, led eller bindevæv.´

"dæmpende på betændelseslignende symptomer i muskler, led eller bindevæv."

Skal det forstås at det kan hjælpe imod en forværring?
SQUAT ! OR DIE !
Undertaker!
Bodybuilder in Making!
Bodybuilder in Making!
Progress to next rank:
60%

Re: Øm/ondt - oversiden af underarmen. Seneskade?

Postby bmw-freak » Apr 7th, '20, 17:31

Undertaker! wrote:´NSAID til systemisk brug virker smertestillende, febernedsættende og antiinflammatorisk, dvs. dæmpende på betændelseslignende symptomer i muskler, led eller bindevæv.´

"dæmpende på betændelseslignende symptomer i muskler, led eller bindevæv."

Skal det forstås at det kan hjælpe imod en forværring?

Nej det "minimere" blot de nuværende gener forsætter du ender du med en gang permanent bull shit, du skal i gang med følgende.
udstræk af de betændte/inflammeret sener (stille og roligt intet ekstremt)
massere det omkring liggende væv muskel som ene for at føre nyt nærings rigt blod til (der må gerne gåes hårdt til den)
undgå øvelser der gør området værre
udstræk af over og underarme efter træning hvergang mens senerne er varme/bløde
is på efter træning i 10-15min for at minimere inflammation
brug af eks varme produkter som Kwaan long oil, tiger balsam eller lign
[inaktiv profil]
bmw-freak
Moderator
Moderator

Return to Skader og bivirkninger.